tisdag 20 november 2007

Tidshjulet snurrar på

Klockan är strax efter 06,00 en tisdagmorgon i November och jag ska snart sätta mig i bilen till jobbet. Vi ska äta frukost ihop idag och det tycker jag ska bli mys. Ganska skön känsla det här med att stiga upp tidigt, sedan gå och pula i tysthet. Koka ägg, lägga upp pålägg, duka lite. Man är inte så bortskämd med tystnad... fast jag ska inte säga ngt. Det är ju oftast jag som låter.



Vi har kört rep nu torsdag, söndag och måndag. Försöker få till ett nytt sett till releasepartyt av skivan. Vi kommer göra en unpluggedspelning. Vart glatt överraskad över hur pass bra låtarna faktiskt funkar i avskalat format. Det kommer bli 5-6 låtar från Svart på Vitt som framförs samt ettpar andra låtar den 17 december på Lilla Puben i Kalmar.



Fick en omskakande recention igår på http://www.allears.se/ av Linnea. Hon recenserade låten 20,22,17 som handlar om att var 20e minut misshandlas en kvinns i Sverige av en närstående man och att var 22a dag dör en kvinna på grund av samma orsak, i Sverige. Samtidigt har kvinnor idag, trots samma utbildningsgrad som män, i snitt 17% lägre lön.



Linnea skrev att åklagaren tyckte hon skulle lägga ner anmälan mot hennes man, för hon skulle ändå aldrig vinna målet mot honom. Trots läkarintyg om misshandel. Trots att hon nästan vart ihjälslagen inför sina barn. Trots att grannar fanns som vittnen.



Det kändes verkligen, att veta, att hon, som varit mitt i helvetet lyssnade på min låt, tyckte till om den och gav den full pott i betyg. Som om betyget betyder något i sammanhanget. Det viktigaste är ändå, att hon upplevde att jag lyckats fånga det vesäntliga.



Nu ska jag köra mot äggkokning.

Inga kommentarer: