fredag 13 februari 2009

Knutby - en helt vanlig församling.

Detta är kanske ett både uttjatat och förlegat ämne, men jag tycker ändå att vissa saker bör förtydligas. Framför allt efter programmet Debatt den 12 februari. Det är skrämmande hur utbildade terapeuter och psykologer kan sitta i tv och mangla ut idioti som blir en "sanning" för hela Svenska folket. Jag tyckte mig märka att deras främsta anledning till det hela var att marknadsföra en bok som handlar om just församlingen i Knutby.

Säga vad man vill om Knutbyförsamlingen men det är en helt vanlig pingsförsamling. I alla fall om man ska analysera det som sades i programmet och om man ska gå på det som framförts som kritik mot dem. Tro mig, jag vet efter 7 år som mycket aktiv medlem inom pingskyrkan. Jag känner så väl igen sättet att tala, liknelserna och retoriken. Inget nytt under solen alltså. Det som utmärker Knutby är endast att där skedde ett (eller två) mord samt ett mordförsök som uppmärksammades i media och plötsligt var spekulationsteorierna igång.

Att tala om att man längtar hem och att be Gud ta oss hem är inget konstigt. "Hem" är himlen för kristna troende. Det är ett ord för paradiset där man äntligen får möta nära och kära som gått före. Att längta dit har inget med dödslängtan att göra och att be Gud ta oss hem "nu" har inget med att man vill att Gud tar död på oss nu att göra. Det man talar om är Jesu återkomst då han ska hämta hem "sin brud" (annat ord för församlingen) Detta är en central del i nya testamentet. Och självklart är detta något riktigt smaskigt att belysa i media då det straxt innan skett ett par mord.

Att det mördades i Knutby är för att där fanns en väldigt sjuk man. Helge F. Inget annat.

Att ledarskapet i Knutby uppträtt på ett omoget och naivt sätt kan man så klart prata om men att det skulle göra dem till en sekt det vet i sjutton.

En sak till. Man sade i debatten att man ville tillsätta en utomstående, neutral instans som skulle utreda olika församlingar och på så sätt ge dem en stämpel som tala om att de är ok. Hur skulle det gå till? Detta handlar om samfund och människor som tror på något man inte kan se eller ta på. En Gudstro är inget annat än just tro. Det handlar inte om att veta eller leda i bevis. Det handlar om att ödmjukt förlita sig på något man inte vet om det finns.

Ställ gärna frågor till mig så ska jag försöka berätta. Jag vill inte försvara utan bara förklara att Knutby, utifrån det vi sett i media, inte skiljer sig från andra frikyrkor jag besökt eller varit aktiv i.

Jag har sedan 4-5 år brutit med allt vad kyrklighet är och även i mitt uppbrott finns likheter med Knutby men som sagt ändå inget unikt med den uppmärksammade församlingen.

7 kommentarer:

Tisdagsnjutaren sa...

jag blev riktigt upprörd igår när jag kollade på debatt. sjuk läkare och proffesor och allt vad hon är. är man inte troende är det svårt att ta tills sig en predikan, man lyssnar på orden. och då blir det fel. det är som att läsa bibeln utan att ge den en eftertanke och en fundering på vad det man har läst betyder.

Stranne sa...

Det är just som du skriver. För en utomstående låter det som predikas och sägs bisarrt.

För mig kan det upplevas bisarrt att folk står och gapar från en läktare när ens favoritlag i fotboll spelar... Det kan bero på att jag inte förstår sporten.

Men visst, det finns en del skit inom Knutbyförsamlingen. Tex hörde jag talas om barnmisshandel och liknande. Tyvärr är inte detta heller något unikt för varken Knutby eller församlingar. Misshandel bedrivs tyvärr både inom familjer, tennisklubbar, bandylag och politiska partier.

Misshandel ska förkastas och föras fram i ljuset.

Dr Jonasson sa...

Hej,

Det här kanske kan vara intressat att kolla:

Var Heléne Fossmos död den 18 dec 1999 Knutbys första mord?

http://forum.alltominget.se/index.php/topic,1029.0.html

Anonym sa...

Go´kväll!
Klokt inlägg du gjort! Kom genast att tänka på när jag var barn och gick i "söndagsskolan". Detta var genom en rel.rörelse. Var mellan mitt 4--7 levnadsår som detta skedde. Uppvuxen i en problemfamilj så blev trygghet en viktig sak. Detta var något som jag kände att jag fick av besöken på söndagar. När man e 4 år och undrar e det så här livet ser ut......!!! Speciellt var det en person som betydde väldigt mycket. Denna person var snäll, trygg, omtänksam,,,,ja, precis allt jag behövde. Flyttade från orten vid 8-års ålder och "tryggheten" försvann ur mitt liv. På senare år så har jag fått veta att min barndoms "trygget" var en hemsk människa. Ville inte tro det men sanningen sprang ifatt.....!
Skulle kunna skriva hur mycket som helst, men får komprimera till minimal kommentar.
Ha en skön fredagskväll!
Susanne

Anonym sa...

det är ett viktigt ämne du tar upp. Jag tycker att det är en läskig utveckling att medias bild av saker och ting och folk som uttalar sig där, just blir sanningar.
Är man det minsta insatt eller förankrad i det dom beskriver så känner man oftast inte igen sig. Så vad är på riktigt i media? Senast var ju ett himla balluns med
bilden av boken Gömda som utgav sig för att skildra verkligheten och blev en symbol för hela kvinnomisshandeln, som vid närmare syn visade sig ha flera sidor av samma mynt. Det är väl detta som är problemet. Men jag måste säga att jag vänder mig mot din formulering att där "endast skett några mord" Det är fullständigt horribelt det som skedde
och jag tror att de flesta vettiga människor kan uttyda just vad som skedde. Att en präst till psykopat fått hybris.

Stranne sa...

Hej Anonym!

Ja, media lyfter fram det som säljer.

"Min formulering lyder; Det som utmärker Knutby är endast att där skedde ett (eller två) mord samt ett mordförsök som uppmärksammades i media och plötsligt var spekulationsteorierna igång."

Inte; "endast ett par mord". Jag föringar inte mördandet utan konstaterar att det är denna handling som får Knutbyförsamlingen att sticka ut. Inte deras sätt att predika eller utöva sin bön/lovsång etc.

Anonym sa...

Den personfokusering runt Helge som vi såg i delar av en predikan (om var Helge vill ha sin penna) var inte sund och är inte normal "pingststil". Det är (tack och lov) inget jag känner igen från någon frikyra jag besökt, oavsett samfund.

Att ledingen sitter kvar efter en så omtumlande händelse kan givetvis vara bra för församlingens stabilitet med frågan är om det inte hade smartare i det läget att ödmjuka sig och avgå för att kanske bli invald igen senare.

Tråkigt att du lämnat kyrkan. Hoppas du hittar tillbaka.