måndag 10 maj 2010

Mysterium - överleva på luft

Den indiske gurun lever på luft.

Enligt egna uppgifter har han inte ätit eller druckit på 70 år.
Indisk militär hoppas att gurun ska kunna bidra till kunskap om hur människor kan överleva i extrema miljöer utan näring, skriver Daily Mail.

Prahlad Janis, 82, egen lösning är enkel.

– Jag kan meditera i tre, åtta, tolv timmar, ja till och med månader. Jag är stark och frisk för att det är så gud vill ha mig, säger han.

Allt är guruns egna påståenden, men vid ett sjukhus i den indiska delstaten Gujarat har man låst in Jani under två veckor, förseglat toaletten och studerat honom genom ett glasfönster och med övervakningskameror. Han tycks ha överlevt –enbart på luft.

När Jani i torsdags släpptes ut från sin isolering var läkarna förbluffade.

– Han är frisk och skarpsinnig. Vad som är verkligt förvånande och som vi inte på något sätt kan förklara är att han varken har urinerat eller avgett avföring. Så vitt jag vet saknar det medicinskt motstycke, säger en av läkarna som undersökt gurun.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag skulle vilja se hur han klarar sig i en fullkomligt opartisk undersökning utförd av fullkomligt opartiska läkare, ständigt övervakad av fullkomligt opartiska människor.

Luktar bluff på långa vägar. ;)

Tim Kronberg sa...

Som sagt, jag är nödgad att hålla med. Om så vore fallet är mannen ett medicinskt under, vilket skulle generera en smula mer än en skitartikel i Aftonbladet hälsa. Hehe