torsdag 11 mars 2010

Stig upp lite tidigare - idiot!


Körde idag från Öland till Karlskrona som vanligt.

När jag kom till Jämjö så blir det 30 km/h förbi skolan. Detta är självklart för barnens säkerhet. Här ser jag alltid till att hålla hastigheten. Jag är också väldigt noga med att hålla mig till rätt hastighet på 50 och 70-vägar.


När det kommer till 90 och 110 så kan jag tänka mig att för körglädjen ibland trycka lite extra på gasen. Jag tycker dock inte att det varken är tufft eller superduperkul att köra fort.

Hur som helst, tillbaka till 30-sträckan förbi Jämjöskolan.
När jag saktar in, sätter farthållaren på 30 så ser jag i backspegeln en bil som kommer fort mot mig. Den glider upp så den bara ligger runt 50 cm bakom mig. Jag blänger till i backspegeln och ser då till min förvåning att karln i bilen håller upp sin arm över ratten och pekar demonstrativt på klockan...

Trots att mannen i bilen har en ganska tuff mössa på sig låter jag min högra hand sakta glida upp och långsamt reser sig mitt långfinger i hans synfält.

Konstigt nog höll han avståndet efter detta och körde om mig först vid rondellen vid infareten till Karlskrona.

3 kommentarer:

Pauline sa...

Hahaha så underbart!! Mer Stranne i trafiken!

Majsan sa...

Vissa tycks anse att deras behov av att behöva köra lite tidigare inte räknas. Det SKALL vara fritt fram att köra hur fort man vill, oavsett..

Kanske var det en läkare på väg till förlossningen.. jaja, då lär ju barnet födas ändå.. med eller utan assistans!

Stranne sa...

Hehe, ja du Majsan, hade det varit en läkare i akutsituation hade han nog kört om när det straxt efter kom utmärkta möjligheter, eller när det senare blev tvåfiligt. :)

jag tror detta var en stressad man som sedan kom på att jag kunde vara polis. Haha