måndag 8 mars 2010

Kvinnan bromsar jämställdheten!


Ja, jag vill påstå att det är så. Det är i alla fall en teori som bör beaktas. Att kvinnan bromsar jämställdheten. Att hennes kön gör att det aldrig kommer bli jämställt. Med jämställt menar jag lika villkor, samma förutsättningar och lyckas, lika lön för lika arbete osv.
Mannen bromsar också jämställdheten. Det är även här könet som är problemet.

Efter denna smått förvirrade och kanske lätt provocerande inledning ska jag förklara vad jag tänker och menar.

Jag tror nämligen att det är könsdiskussionen, man och kvinna som är själva stoppklossen. Att vi överhuvudtaget pratar kön. Exempelvis män eller kvinnor i ledande befattning. Majoriteten är män. Eller är det så att de är människor?

Man talar om att kvotera in kvinnor. Men vart har vi kommit då? Ett steg framåt? Möjligtvis har vi fått en jämnare könsfördelning. Färre pungar mot stolsdynorna och fler vaginor så att säga. Men är det jämställt, att en kvinna som kommer in bara för att hon är kvinna?

MEN, säger du, det är ju så männen har nått dit... Inte på grund av kompetens, utan för att de är män. Ja, det är möjligt, men är det den vägen vi vill fortsätta gå? Att använda samma idiotiska system för få in det kvinnliga könet. Och, vilken kvinna vill ta plats bland gubbarna bara för att hon är kvinna? Och är det ett kön vi vill ha in?

Jag anser inte att vi ska eftersträva en jämnare könsfördelning i alla lägen. Vi ska eftersträva jämställdhet. Detta når man endast om man slutar tänka man och kvinna och istället tänker människor. Mest kompetent person på platsen.

Men mångfalden då??? (tänker du) Vi behöver ju båda sorters kön?! Män och kvinnor agerar ju olika just på grund av sitt kön. Ja, det må vara hänt, och det är det som är det fina i kråksången. Att män och kvinnor, alltså människor, har kompetens. Alltså kommer den efterlängtade könsfördelningen också att falla på plats, då jag tror att det faktiskt finns duktiga människor bland de båda könen. Överraskad?

Omöjligt att genomföra! (säger du)
Ja, så länge svågerpolitik och gubbröra råder. Ja, så länge kvinnor bromsas av sitt kön för att de riskerar att bli misstänka för en kvoteringskupp. Så länge man inte vågar släppa taget om könet och inte ser människor. Då är det omöjligt.


4 kommentarer:

Majsan sa...

Du har mitt fulla stöd, Kim!! Vi stoppar oss som kön och glömmer bort att vi är just som Du sa: människor! Människor med olika kompetens. Att vi sedan kommer olika "långt" i arbetslivet beroende på just kön/vänner och bekanta som beslutar om anställning.. det är ju en annan fråga.

När det handlar om jämställdhet i parrelationer då finns det ju bara ett sätt: att vara överens om hur relationen skall fungera både när det gäller hemsysslor,ekonomi med mera. Det är lite svårt att få män till att amma... även om det nu finns två män (?) som fött barn..

Vi ses på lördag!

Lisa sa...

Precis mina tankar idag också!! Lägg ner hela debatten och börja fokusera på kompetensen hos människan! Men om det nu skulle bli lag om könskvotering i alla fall...kommer du och jobbar hos mig på gina då? Jag vet ju att du skulle passa i våra storlekar ;-)

Stranne sa...

Lisa, självklart!!! Önskar jag fick göra det ändå. En "man" i kvinnokläder i butiken vore väl en ultimat marknadsföring och markering i debatten. ;) Om än vara för en dag.

Stranne sa...

Ja, majsan, vissa saker är ju vigda åt könen eftersom vi är byggda på olika sätt. :)