måndag 15 februari 2010

Akta dig för vargen!!!

Jag blir inte ens lite förbannad. Känner mig knappt lurad... Känner mest att, ja, skeptikerna hade nog rätt. Svininfluensan var lika uppblåst som fågelflunsan. Man ropade "akta dig för vargen". Köpte in vaccin för miljoner. Köpte in för mycket.

Vad hände sedan? Inget. Vaccinets och handspritandets förtjänst? Knappast. Influensan har inte på långa vägar slagit som man förväntat sig i resten av världen heller. Hörde dessutom att hälften av alla vaccinerade europeer är svenskar... Har vi läst om massdöd i Italien tex? Nä.

Om INGEN hade vaccinerat sig i Sverige, då räknade man med 50 döda... På 9.000.000.

Visst, 50 pers är mycket, om de som i dessa fall förväntas vara unga. I den årliga influensan, den vanliga ni vet, dör betydligt fler varje år, gamlingar alltså. Men inga larm.

Nästa gång WHO ropar "akta dig för vargen"... Jag är rädd att ingen lyssnar då.







1 kommentar:

Majsan sa...

Det var samma med den så kallade fågelinfluensan. Jag tog det med ro även då. De enda vacciner jag fått är de jag fick som barn, de obligatoriska. Än har jag inte fått varken fjädrar på kroppen eller knorr på rumpan..