torsdag 25 juni 2009

2 saker jag hatar!

Hat 1:

Försäkringskassans nya ålägganden att strikt följa de sjukt fyrkantiga regler den nya regeringen tvingat på dem. Jag orkar inte dra hela storyn i detalj med datum, läkarkontakter osv utan nöjer mig med att konstatera att Frejas feber i kombination med maginfluensa i April (!) nu gav upphov till avslag om pengar för vård av barn på grund av misstanke om att vi fuskat till oss pengar?!

Det handlar inte om stora pengar utan för oss en trist känsla i kroppen att få avslag och bli misstrodd när man haft både läkarkontakt OCH fått recept på hostmedicin utskrivet i ärendet. Detta till trots alltså inga pengar från försäkringskassan då det inte fanns ett skrivet läkarintyg.

Problemet för oss var att ingen läkare tar emot ett barn med maginfluensa och en förälder går inte till läkare med ett barn som hostar och har "normal" feber i 3-4 dagar. Vårt bekymmer var liksom att dessa sjukdomar avlöste varann. Nå väl...

Jag litar inte på folk som inte litar på folk...

Hat 2:

Ett I-landsproblem... Jag haaatar när man mentalt förbrett sig på att betala räkningarna (vilket jag också hatar... bonus hat alltså) och så får man beskedet på internetbanken att "tyvärr har vi tekniska problem med internetbanken just nu. Var god försök senare".

För mig är detta ungefär som att ladda för Vasaloppet under ett år och när det väl är dags ligger det ingen snö på marken.

Så, nu har jag hatat klart. Dags att sova! Imorgon är det fredag och då kommer syster My på besök. Vi ska repa, grilla och ha det fint. På lördag spelar vi på Pipes i Kalmar.

Tjing.

3 kommentarer:

Susanne sa...

Nu kan jag ju då inte hålla tyst förstås! Asså, saken är den att det enda intyg som skulle behövas i ert fall är ju det som krävs från dagis. Om jäntan var sjuk t ex 4 dagar i förkylning sen 4 dagar i maginfluensa så ska det INTE behövas intyg från läkare då det är OLIKA sjukdomar. ÖVERKLAGA är mitt råd!

Susanne

Stranne sa...

Enligt försäkringskassans handläggare krävs läkarintyg från 8e dagen. Vi kontaktade läkaren som skrivit ut hostmedicin. Hon i sin tur kunde inte skriva ut ett läkarintyg i efterhand. Vi kontaktade försäkringskassan igen som då inte kunde göra något.

Jag vill vara tydligt med att handläggarna på försäkringskassan, vad jag förstår, endast följer de riktlinjer de har. Men de fyrkantiga reglerna är jag bestämt motståndare till.

Du jobbar möjligtvis inte på försäkringskassan Susanne? ;-)

Majsan sa...

Dessvärre har det blivit att regeringen sätter in "brevbärare" att ta smällarna av deras egen misstro mot alla som inte är rika, vackra och ännu rikare. Vi vanliga dödliga ses med skepsis och en kvinna jag läste om fick inte vara sjukskriven då "hon var för friskt"... Hon var obevekligt döende i cancer och allt man gjorde var att vänta på dagen D... om man inte är tillräckligt sjuk då, Kim... när är man då sjuk? Nu är det bara hoppas på regeringsskifte med tillstånd att vara sjuk. Hoppas lilla Freja är återställd.

Vi ses på Stortorget!

Kram