onsdag 25 mars 2009

Skivtips

Idag är jag hemma med lilltjejen som har feber och hostar konstant. Stackars liten. Ska hämta hostmedicin när Helena kommer hem.

Har kunnat lyssna lite på två nyköpta skivor idag. Två skivor som jag verkligen gillar.

Caroline Af Ugglas - Så gör jag det igen:
Skönt rockig med nakna och bra texter. Det osar Svensk folkrock över det och är inte alls så mycket Joplin som man kunde befarat. Skivan har ganska enkel/klassisk instrumentering och sparsmakade men smakliga arrangemang. En riktigt skön skiva som på något sätt knyter ihop hösten med våren utan att vara vinter. Varm, ärlig och rekommenderas!

U2 - No line on the horizon:
U2 är sannerligen tillbaka. Det är mäktigt, vackert, stökigt, desperat och så bra! Riktigt vackra harmonier varvas med ett dolt men påtagligt kaos. Dessutom tycker jag Bono sjunger bättre än någonsin. Fantastisk närvaro. Ett extra stort plus är den grymt snygga packeteringen. Exklusivt men ändå jordnära.

Båda skivor ger jag betygen 4 slånbär av 5 möjliga.

Köp dem! (ladda inte ner, köp inte ens via nätet. Framförallt inte U2, limited edition. Omslaget är värt en extra slant.)

1 kommentar:

Anonym sa...

Halloj...
Ajdå, så tråkigt med sjuka barn. Hoppas jäntan kryar på sig snabbt.
Tvekar inte en sekund på att Carolines skiva är toppen. Den tidigare hon gjorde, Joplin på svenska e himlans bra tycker jag. Kom väl 2007 nån gång. Hm, snart månadsskifte också och en annan underbar skiva har sin relese....

Susanne