onsdag 11 mars 2009

Pumpa mig full

Vård i livets slutskede.

Om det är kört för mig.
Om ni kommer överens om att det inte längre finns något hopp.
Om ni kommit fram till att andningsaparaturen som håller mig vid liv ska stängas av.
Om det beslutats att den enda vägen är att låta mig sluta andas.

När ni tryckt på "off-knappen"...

Pumpa mig då full med morfin och resten av de preparat som används i livets slutskede. Bry er inte om doser eller rätt och fel.
Pumpa mig full och riskera för allt i världen inte att jag lider av ångerst eller smärta.

Ni har ju ändå kommit fram till att det inte finns något hopp. Ni har ju ändå kommit fram till att min andning ska upphöra.

Pumpa mig då full med ro.

1 kommentar:

Anonym sa...

Instämmer helt. Jag har klargjort min ståndpunkt för alla.. låt mig inte bli liggande. Stäng av apparater, ge överdos.. med mera (samtidigt; på vem skall vi lägga ansvaret att ta det slutgiltiga avgörandet/steget för aktiv dödshjälp?)

Jag hade ett fall förra natten.. Allt gick fort, tack och lov.. Morfinscoplamin gavs, hjälpte inte efter 1,5 timme.. Kontakt med natt-ssk som sa att hon inte fick ge innan 4 timmar gått.. 1 timme senare var det över.. men vilken plåga! Att kvävas till döds, även om hela förloppet kom fort och oväntat.. nej, det är inget man vill skall ske någon..