torsdag 5 mars 2009

Konsten att provocera en svensk part IIIII+II+I

Här följer några exempel på hur man kan provocera genom att utmana fenomenet "lagom".

Bjud in några vänner till fest skriftligt med texten:
"Välkommen till fest hos mig. Jag bjuder som vanligt på allt. Det kommer att finnas öl, vitt och rött vin, rom, gin, vodka samt några andra fina spritsorter. Självklart ser jag till att det finns bra med groggvirke, snax och mat."

Alternativt:
"Välkommen till mig på fest. Ta med egen dricka. Pelle tar med chips. Linda tar med snittar. Anders tar med läsk och Sebbe får fixa en välkomstdrink. Jag står för skivsamlingen."

Oavsett graden av provokation så drabbas majoriteten av svenskar på ett eller annat sätt kanslomässigt av någon av ovan inbjudningar.

Olika reaktioner brukar vara: "Tror han att han är nåt?" alternativt "Det var en snål en." Det kan tyckas vara bagatellartade reaktioner men underskatta dem icke ty om dessa känslor får gro i en svensk lekamen kan de efter en tid växa sig starka och därmed sakta men säkert rasera en sedan länge uppbygd stark relation.

1 kommentar:

Anonym sa...

Instämmer. Små provokativa handlingar kan bli enorma knöligheter och uppsägning av s.k vänner.

Att be att få sitta bredvid den som sitter vid fönsterplatsen på bussen (trots att det finns andra lediga säten) men som tydligt marketat "inte ledigt" med att sätta handväskan/skolbagen etc på yttersätet.. DET provocerar.. Tunga suckar, irrande blickar som säger.. "Men DÄR finns ju plats.. " Majsan ler och säger "Tack så mycket" och sätter sig till rätta.. :)