måndag 7 september 2009

Ord som jag undrar vart de tog vägen...

Det bara slog mig att vissa ord försvinner som man tidigare använt ofta.

När jag gick på högstadiet fanns ett ord som var "lif". Det uttalades kanske "liif". Det betydde i alla fall samma sak som nörd, tönt eller idiot, fast ofta på ett mer kärleksfullt sätt. När ngn hade gjort nåt tokigt kunde man säga "du är en riktig lif".

Ett annat ord är "nytigt". Uttalas nog nyytigt. Långt y-ljud. Det betydet pintamt ungefär. Man kunde tex säga "hur nyter du göra det?". Alltså, "Hur han du göra så, det är ju jättepinsamt".

Inte för att jag saknar orden. Jag bara kunde konstatera att de inte används speciellt ofta längre. Det kan vara så att "lif" aldrig nådde utanför Hasslö. "Nytigt" har jag hört slutar man använda typ norr om Jämjö.

Sist, Tack alla som kom till spelningen i Runsbäck i lördags. Vi dubblade antalet besökare jämfört med förra året. ca 130 pers i Mariannes trädgård. Det var mysigt.

5 kommentarer:

Daniel Kjellander sa...

Jag tror aldrig ordet lif nåde över Hasslöbron :-)

Men nytigt har jag hört, fast pinsamt är ju ett bättre ord!

Stranne sa...

Och det är säkert bäst så... att lif stannade på ön. ;-)

Kalle&Katja sa...

Jag säger fortfarande nytigt... ;)

OB sa...

Lif nådde staun någon gång på slutet av 80-talet. När jag tänker på det så dök det plötsligt upp efter att några kompisar varit på något sportläger (bordtennis?) väster ut, kanske Karlshamn. Kanske kommer därifrån, eller kanske någon från Hasslö också var där. :)

Stranne sa...

Hahaha, så Lif kan komma från Karlshamn. Intressant. Ett bordtennisslang. hehe.