tisdag 25 augusti 2009

Du vet väl om att du är värdefull?

Jag pallar inte skriva ett långt inlägg med klockrena referenser till domar och rättsfall men vill ändå understryka att något i det svenska systemet är galet.

Se bara några nyligen uppmärksamma fall:

1. En man håller sina barn instängda i en lägenhet 1-2 år. Han frihetsberövar dem totalt. Han fick 2 års fängelse.

2. Sveriges grymmaste djurplågare får dagsböter för sina fruktansvärda gärningar: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5689712.ab

3. En man förskingrar några miljarder. Typ 5 miljarder tror jag det var. Han fick i runda slängar 10-12 års fängelse.

Skillnaderna mellan att roffa åt sig pengar eller att förstöra liv är uppenbara. Inget nytt under solen, men du ska inte tro att du är värdefull när det kommer till att jämföra med pengar.

Pengar är en produkt av människan. Liksom krukan är en produkt av krukmakaren.

Det står klart; krukan är mer värd än dess skapare.

2 kommentarer:

Majsan sa...

Klockrent, Kim. Klockrent! Jag tog mig friheten att länka från min blogg idag till Ditt inlägg här. Hoppas det är okej.

:)

Stranne sa...

hihi! Klart du får länka! Länka mera är min uppmaning till alla! =D