fredag 17 april 2009

Och ni ska kalla er Kalmar FF-fans?

Jag är inte fotbollsintresserad. Därför tänker jag inte skriva något om själva sporten alls.

Nej, det jag vill lyfta fram är att ge sitt stöd i med och motgång.

För inte så längesedan tog Kalmar FF allsvenskt guld och hela Kalmar befann sig i en hysterisk segeryra.

Nu efter några inledande, halvtaffliga matcher är det annat ljud i skällan. Man kommer med påhopp mot Rydström, man skäms, laget suger. Bla bla blaaaa. Snart kommer väl krav på att byta ut Nanne med. Hahaha. Inget skulle förvåna mig. Det är kanske detta som är att supporta sitt lag.

Klart det är lätt att vara fan i medgång, men vart sjutton är stödet när det behövs som mest? Är det så att jantelagen har sitt starkaste fäste i de smålandska skogarna trots allt?

"Jag visste det hela tiden, det allsvenska guldet var bara tur"

Nej, stå med ert lag i med och motgång. Om man nu ska kalla sig supporter.

De sågande inlägg jag läst de senaste dagarna om FF, från Kalmariter, det är vad jag kallar riktiga felpassningar.

8 kommentarer:

Majsan sa...

Fansen har inte hört "Hjulet" och förstått innebörden. Kanske borde de få höra den fem minuter innan varje match...

Blå-Röd sa...

Nej, det märks att du inte är fotbollsintresserad. Kalmars fans för en väldigt saklig debatt på sina forum. På benno.se t.ex. som är den klart största fan-sajten finns inget av det du beskriver.
Du kan inte gå efter läsarkommentarerna på tidningarnas nätupplagor. Där huserar ett fåtal stollar som inte gör annat än spyr galla. Oavsett ämne. Personligen har jag varit KFF-supporter i över 20 år, och känner mängder med andra fans. INGEN riktig supporter överger laget. Men därmed är inte sagt att vi alltid är positiva till spelet och taktiken. Det är ju inte ens tränaren eller spelarna själva. Jag var som vanligt på matchen i söndags, och jag hörde inget buande. Bara några frustrerade rop lite då och då.

Ärligt talat förstår jag inte riktigt vem du syftar på med ditt inlägg. Lite källhänvisningar hade varit på sin plats.

Anonym sa...

Att visa känslor är bara ett friskhetstecken. Att fansen bryr sig.
I Allsvenskan har fansen rätt att kräva lite mer av laget.
I CL gissar jag att det inte kommer buas för där förväntas inga stordåd.

Stranne sa...

Blå-röd:
Det enda jag syftar på är att man ska ta vara på varann. Vänner, familj och även fotbollslag. I med och motgång.

Som du säger, mitt fotbollsintresse är inte stort och det är klart att det märks. Hur som helst tror jag att Kalmar FF-spelarna skulle göra bättre ifrån sig utan glåpord från läktaren. Oavsett om de kommer från samma typ av människor som skriver inlägg på barometern.se eller inte.

Det jag skriver är inte riktat till någon supporterklubb utan en vänlig uppmaning rent generellt.

Att stötta varann i med och motgång. =)

Blå-Röd sa...

Din rubrik på inlägget är ju allt annat än "en vänlig uppmaning".

Ducka inte nu. Har du stuckit ut hakan får du väl räkna med lite mothugg.

"Glåpord" skriver du. Jag sitter på sektion F (granne med klacken) och jag hörde inga glåpord. Bara de vanliga "Kom igen nu för f*n Henke", och liknande. Ilsket peppande, av samma typ som spelarna själva använder. Inga glåpord. Bara adrenalinstinna supportrar som skrek frustrerat.

Jag antar att du själv inte fanns på Fredriksskans. Att klacken var halvtom berodde till stor del på en supporterprotest mot korkade matchvärdar som du av naturliga skäl inte vet något om. Och en halvtom klack låter naturligtvis mindre än en full.

Att sedan Barometern försöker göra en nyhet av det här är inget annat än löjeväckande. Deras Finns-det-inga-nyheter-så-skapar-vi-dem-metoder verkar vara någon slags kvällspresshybris som de lider av.

Och varför de länkar till din blogg kan man ju bara undra. Har det kanske något att göra med att du vill synas i media inför ditt skivsläpp? Ett diskret tips till tidningen kanske? Nej, så är det naturligvis inte.

Stranne sa...

Mja, Blå-Röd, Om detta är att sticka ut hakan så vet jag inte, men ok.

Jag har aldrig varit på Fredriksskans eller sett en allsvensk match i hela mitt liv.

Men jag vet att människor presterar bättre när de får beröm och sämre när de känner avsaknad av stöd. Rent generellt alltså. Samtidigt finns det undantag här som i alla andra sammanhang.

Rydströms blogg idag bekräftar väl delar av det?!

Hur som helst, mitt inlägg handlar om ett gäng Kalmariter (läs sista delen av min blogg)som jag hört prata och jag har även läst inlägg på exempelvis Barometerns sida. Om detta är slackers eller riktiga supportrar, det skiter jag i. Jag tycker ändå att man borde stötta sitt lag även i motgång.

Att Barran publicerar min blogg är inte mitt problem. Sedan är det så klart tacksamt att det sker i samband med skivsläpp. hahaha

Men ingen behöver oroa sig. Jag är bara en liten lokal wannabe-artist.

Blå-Röd sa...

Hatten av!

Trodde aldrig du skulle släppa in det bitska inlägget från mej.

Jag ska nog köpa skivan. :-)

Punkt från mig i den här debatten.

Peter sa...

Det är väl inte E-sektionen där problemet ligger? Det ligger snarare i att alla andra sektioner som gapar tomma. Om Kalmar stod upp lite mer för sitt lag och faktiskt gick till matcherna så skulle vi kunna hjälpa dem en bit på traven.
Du har rätt Kim, det bor en hel mängd medgångssupportrar i den här staaaun.