tisdag 11 mars 2008

Tiden springer


Tisdag morgon och solen är på väg upp. Det är så där vackert disigt utanför. På tv pågår någon stillsam debatt och i vardagsrummet rullar en pigg Freja omkring i sin gåstol. Min kaffekopp väger lätt. Kanske för att bönorna i koppen ger en "rättvis" utdelning till dem som odlar dem.


Kom att tänka på det när jag var i affären, att utbudet av rättvisemärkt kaffe blivit betydligt bättre. Förut fanns bara Organico men nu står det radvis med sorter märka med Fairtrade. Bravo! Kaffeindustrin är i många fall minst lika grym som ullindustrin i Australien. Kaffeodlarnas öde var det en dokumentär om på tv för något år sedan, eller när det var. Det gjorde att jag sedan dess inte köpt annat än rättvisemärkt. Viktigt att man reagerar tycker jag. Och konsumenterna har stor makt, för vi är många! Så är det.


Skrev låten Svart Diamant också, som handlar om just detta. Den kan man höra som låt nummer 10 på vår skiva "Svart på Vitt". Köp den vet jag. Vill du sno den så finns den säkert på Pirate Bay.

Inga kommentarer: