måndag 25 februari 2008

Melodifestivalen, varför bryr jag mig?

Nääää, Christer! Nu genomskådar snart det Svenska folket dig...

Det är bara ett stort spektakel hela skiten. Varför skriver jag så? Jo.. "Av flera tusen bidrag är låtarna i delfinalerna de bästa". Bullshit!!!! Det ska man väl inte behöva vara fritidsmusiker för att inse? Jag har börjat förstå att det måste finnas någon form av "idiotkvot" varje vecka. Ibland vinner en av idiotbidragen, till Christers & Christers förvåning. Senaste delfinalen; BWO går på tomgång. Gör samma sak en gång till. En av de bästa låtarna MEN (tack Tony) är det inte liiite kopierat? Madonna, Lili & Sussi, ABBA... Sno med stil! Patrik Isacsson kopierar sig själv. Har vi hört låten förut? Av Patrik, med Patrik. Ainbusk gör mig besviken. De kan vara så otroligt raffiga, charmiga, fartfyllda, energisprudlande, men kliver upp med en platt om än fin låt. Suck. Det enda glädjeämnet i lördags var Frida. Låten var kanske inte ett musikaliskt mästerverk men dock en hit och blivande sommarplåga. Jag blev glad. Och jag vart glad att se äkta glädje. Jämför hennes ärliga reaktion efteråt med BWO´s kalla och "proffsiga" sätt att hantera en biljett till globen.

Nej, Svenska folk. Jag hoppas att ni förstår att melodifestivalen är ett jippo där skivbolagen lanserar årets nysläpp. Inte en musiktävling med de bästa låtarna.

"Kim du skriver inte något nytt, detta har vi fattat länge!"
"Ok, va skönt, då kan jag fortsätta att kolla på melodifestivalen med inställningen att det är cirkus och freakshow."

Nästa år ska jag skicka in ett bidrag.

1 kommentar:

Mysan sa...

Se till att bidraget blir en duett, jag har hört att det går bäst för dem! ;o) Ses till helgen brorsan