söndag 2 januari 2011

Det närmar sig slutet

Då har vi åter igen varit i studion. Det är mer att göra på en skiva än folk rent generellt tror. När det är klar har vi lagt ett par hundra timmar på den.

Dagen före nyårsafton var det dags att lägga klaviatur. Olof Nilsson som även spelade på Slånbärssnår var där och "plinkade".  Jag skulle vilja påstå att han är en av länets bästa pianister. Han kommer till studion och har aldrig hårt mina nya låtar. Han får höra dem en gång och sedan spelas de in. Efter 5 timmar hade han gjort sitt.


En av låtarna (Varför) kändes tidigare helt ok, den hade en skön känsla men något saknades. Då lät vi Olof spela helt fritt... bara jamma loss. Det visade sig vara ett briljant drag då sången plötsligt var ihoplimmad och i ett naffs tyckte vi oss höra en komplett låt. Dessutom andas den massor av gospel vilket jag är tämligen svag för.
En annan låt som vi haft lite huvudbry med är "Tårar av eld" och främst sticket i den. Jag fick för mig att Olof skulle spela bombastiskt och pampigt. Det föll helt rätt och jag tror fler än jag kommer få lite "The Ark-feeling" just där. Vilket är helt ok nu när det nyss nämnda bandet lagt instrumenten på hyllan.

Dessutom blev en låt helt klar (förutom kör). Det var ruggigt kul att sjunga igen. Jag har kommit på att jag stortrivs med att sjunga i studio. Att spela gitarr i studio avskyr jag dock fortfarande. :-)

Ja, ni anar inte vilken kul skiva det blir. Ni kommer så klart att känna igen mitt sätt att skriva melodier och mitt sätt att sjunga. I övrigt blir det nytt. Det blir en annan typ av instrumentering och ni kommer höra att jag och Tobbe tänkt annorlunda i arrangemangen.

Nu återstår endast tre dagar att spela in och detta sker 7-9 januari. På fredagen ska Lasse Stöckel komplettera med en akustisk slinga och lite till. På lördagen lägger jag all leadsång och på söndagen kommer Karin Olofsson för att sjunga kör.

Därefter återstår endast mixning och mastring. Sedan är "Ett arv" klar.

Sköt om er och god fortsättning!

Inga kommentarer: