onsdag 23 juni 2010

Detta är sjukt!

När Jonny Forsberg kastade ett öga i backspegelen såg han en ambulans med blåljus och sirenerna på.
Framför sig hade han en enfältsväg med mitträcke.
För att kunna släppa fram ambulansen tryckte han på gaspedalen – och blev av med körkortet.

Den 47-årige Årjängsbon ställdes inför dilemmat när han körde på en enfältsväg med mitträcke mellan Årjäng och Grums, på nationaldagen den 6 juni.
Plötsligt fanns en tjutande och blåljusblinkande ambulans bakom honom.

”Ingen chans att väja”
Valet, säger han, var inte särskilt svårt. Istället för att ligga kvar i de lagliga 70 kilometerna i timmen ökade han farten för att så snabbt som möjligt kunna släppa förbi ambulansen.
– Jag hade ingen chans att väja. Så jag tryckte på gasen. Som mest var jag uppe i 102 kilometer i timmen, säger Jonny Forsberg till Aftonbladet.

”Indraget körkort”
Fel val – enligt den mc-polis som åkte bakom ambulansen.
– När ambulansen hade passerat körde han ikapp mig och sade att ”där gick lite fort det här”. Jag sa att det ju var speciella omständigheter med tanke på sirenerna och blåljuset, men det spelade ingen roll enligt honom. ”Är det 70 så ska man hålla 70 oavsett”, sade han till mig.
Jonny Forsberg bestraffades för sin fortkörning med böter på 3 600 kronor.
Och körkortet – det drogs in på plats.
– Det är ofattbart. Tänk vilka konsekvenser det kan bli om folk inte släpper fram ambulansen, säger Jonny Forsberg.

”Ska stänga av sirenerna”
När Värmlands Folkblad pratade med Dan Johansson, tillförordnad chef på trafikpolisen, säger han att han aldrig hört talas om en liknande situation.
– När det gäller polisens utryckningar så säger våra allmänna rekommendationer att vi ska stänga av sirenerna för att inte påkalla väjning när ett fordon befinner sig på en enfältsväg. Vi kan inte tvinga någon att bryta mot trafikreglerna. Överskrider man hastighetsgränsen så gör man sig skyldig till ett brott.

Intyg från ambulansen
Jonny Forsberg arbetar på Årjängs kommun och behöver körkortet i jobbet. Han har nu fått ett papper från ambulanschefen att läget var akut som hjälp i sin överklagan.
– Han skrev ett intyg på att de utförde en prio 1-utryckning.
En jurist på Transportstyrelsen ska titta på ärendet.
– Jag ska ringa henne i dag så får vi se vad som händer. Jag hoppas på att få tillbaka körkortet före midsommar.


Vad sänder detta för signaler? Nu kommer ju för sjutton folk att ligga OCH BLOCKA UTRYCKNINGSFORDON.

För den delen blev jag så sent som i veckan omkörd av en polisbil på en 50-väg, när jag höll 50. Den hade varken blåljus eller sirener.

2 kommentarer:

Majsan sa...

Ja.. vad skall man säga.. Antingen gör man fel som vill vara till hjälp och släppa fram utryckningsfordon på det sätt man kan - i detta fall att gasa på - eller så gör man fel i att inte släppa fram och kanske få böter för det.. och åtalas för vållande till annans död, i värsta fall...samt förhindrande av första-hjälpen-hjälp.. Hoppas innerligt han får tillbaka lappen och slipper böter!

Daniel sa...

"TrF 2kap §5, En trafikant skall lämna fri väg för 1)utryckningsfordon som avger signal med föreskriven larmanordning ... Förare som skall lämna fri väg skall stanna om det är nödvändigt."

Fri väg skall lämnas utryckningsfordon, synd att han accepterade boten, nu kommer det inte bli rättegång annars hade man fått en prövning på detta. Något som man suktat efter sedan första 2+1 vägen sattes upp! personligen hade jag med hänvisning till lagen lämnat fri väg på exakt samma sätt!