måndag 25 maj 2009

Vänner & Knivar

Jag älskar cd-skivor. Jag tycker inte om mp3-album. Jag vill ha konvolutet. Så det så.

Hur som helst så köpte jag Dylans nya platta, den lite mer påkostade versionen med radioprogram och dvd osv i. Dylan har gjort ett antal bejublade radiosändningar i USA där han pratat om ditten och datten samtidigt som han bjudit lyssnarna på sina musikaliska favoriter. Ett entimmesprogram med sköna tankar och go musik.

Just det avsnitt som följer med hans senaste album handlar om "Vänner & grannar" och där säger han något briljant; (min egen tolkning och översättning av citatet)

"Om en fiende hugger dig med en kniv så sticker de dig i ryggen och du faller framåt och slipper se. Men om en vän hugger dig så sticker han kniven i ditt bröst, rakt genom ditt hjärta."

Så uttrycker sig en mästare.

Självklart skrev lilla Kim Stranne på Öland i Sverige en sång på detta tema för nog gör det ondare att bli stucken genom hjärtat och själen. Just den låten "Vänner & Knivar" hade varit fin med cello, men det är ju svårt för er som inte hört den att tycka till om.

Btw så säger Bob även i radioprogrammet att "mat på ditt eget bord är en sak för magen. Men mat till din granne är en andlig grej".

Tjo flöjt!

Inga kommentarer: